Ben je bij het lezen snel afgeleid?

Denk je snel aan iets anders, of kijk je op bij het kleinste geluid? Laat ik je geruststellen. Dat ligt niet aan jou. De reden is dat jouw hersenen zich vervelen. Dat komt, omdat we te langzaam lezen en zodoende maar een klein deel van die grijze massa gebruiken. En daarom lezen we ons, soms letterlijk, in slaap. Zonde van je tijd!

Hoe komt het dat we zo langzaam lezen?

We weten niet beter. We hebben allemaal hardop leren lezen. Zo zijn we begonnen, het ‘stillezen’ kwam daarna pas. En daarom lezen we net zo snel als dat we praten: met 250 woorden per minuut. Terwijl ons brein – let op – maar liefst 1.500 woorden per minuut kan verwerken.

Het is net als in de auto. Wanneer kijk je op je telefoon? Als je plankgas rijdt of als je in de file staat? Als je dus meer informatie naar je brein zendt, verveelt het zich minder en ben jij minder snel afgeleid. Met andere woorden: hoe sneller jij leest, hoe meer je brein zich moet focussen.

Dankzij de juiste technieken ga je dus sneller en met meer concentratie door de tekst heen.

Handig toch?!

Tip 1 • Scannen

Voordat je een boek of document gaat lezen, lees dan eerst even de inhoudsopgave.

Bij een artikel: scan eerst de koppen, subkoppen, grafieken, schema’s en citaten. Dankzij die ‘quick scan’ krijg je een eerste indruk van de inhoud en zie je de grote lijn. En daar houdt je brein van. Want hoofdlijnen geven structuur en helpen jou de details beter te onthouden.

Tip 2 • Aanwijzen

Als je leest, bewegen je ogen mee. Je ogen bepalen hoe snel of langzaam je leest. Is een tekst langer dan twee alinea’s, dan kost het je ogen veel moeite om ‘mee te bewegen’. Wat dan helpt, is met je vinger of een pen/ potlood in een constant vlot tempo mee te lezen. Jouw ogen hoeven dan alleen maar te volgen.

Deze focus en rust leiden direct tot wel 30% verbetering van jouw leessnelheid en tekstbegrip!

De eerste keer dat je een pen gebruikt, voelt dit misschien als ‘storend’. Had ik ook. Maar vertrouw erop dat het aanwijzen lezen makkelijker maakt en jou echt gaat helpen. Geef jezelf de kans om eraan te wennen.

Benieuwd naar je huidige leesnelheid? Doe hier onze gratis test.

Tip 3 • Arceren

De tip is: parkeer tekst door belangrijke en/of moeilijke gedeelten te arceren, of te markeren. Hoe je het ook wilt noemen. Markeren is parkeren, zeg ik vaak.

Waarom is markeren zo belangrijk?

Uit onderzoek blijkt dat lezen de slechtste manier is van informatie overbrengen. Op lange termijn onthoud je maar 10% van wat je leest.

Tijdens het lezen zelf heb je dat niet in de gaten, omdat de kennis dan nog vers in je kortetermijngeheugen aanwezig is. Hierdoor voel je nauwelijks de behoefte om te markeren (= parkeren). Dit is een enorme valkuil tijdens het lezen, want een dag later is je kortetermijngeheugen weer leeg en daarmee is 90% van de opgedane kennis als sneeuw voor de zon verdwenen!

Hoe moet ik parkeren?

Ander belangrijk aspect is focus tijdens het lezen. Ben je aan het lezen of aan het interpreteren? Dat zijn twee verschillende dingen.

Parkeer eerst informatie door:

  1. Belangrijke stukken te arceren,
  2. Uitroeptekens te plaatsen bij moeilijke stukken,
  3. Vervolgacties aan te geven in de kantlijn.

En ga direct weer door met lezen. Na elk hoofdstuk ga je interpreteren door je markeringen terug te kijken. Je hebt dan meer informatie gelezen en eventuele voorbeelden gezien. Die informatie heeft even kunnen ‘bezinken’ in je brein. Op basis van die complete informatie kun je overgaan tot interpreteren.

Jouw winst: het scheiden van lezen en interpreteren zorgt dat je veel minder vaak afdwaalt en dat je conclusies trekt op basis van complete informatie!

Wat moet ik markeren?

Markeer alleen zelfstandige naamwoorden en feiten. Die volstaan om de inhoud te kunnen reproduceren. Vertrouw hierbij volledig op je eigen, mooie brein. Teveel arceren gaat ten koste van het overzicht en de focus van je brein. Juist het zelf nadenken en het eigenhandig samenvatten, zorgt voor optimaal begrip.

Ontvang je deze tips liever als PDF in je inbox? Vraag hier direct aan

Tip 4 • Delen

De opgedane kennis delen is de beste manier van de informatie eigen maken. Vertel dus gerust aan iemand anders wat je hebt gelezen. Dan zal je merken dat je de stof begrijpt en de feiten opslaat in je langetermijngeheugen.

Let op! Je onthoudt alleen dingen die je begrijpt!

Tip 5 • Vooruit lezen

Waarschijnlijk keer je tijdens het lezen vaak terug om nog even een arcering te maken. Daar is een logische verkla- ring voor: het duurt een fractie van een seconde voordat jouw brein de gelezen tekst opneemt.

Hoe vaak je terug ‘hopt’, hangt af van jouw voorkennis, het tijdstip van de dag en in hoeverre jij je moet en wilt verdiepen in het onderwerpen.

Per alinea vooruit lezen

Spring je naar eigen zin te vaak terug? Probeer dan eens per alinea ‘vooruit’ te lezen. Neem aan het einde van die alinea even pauze om de high lights zelfstandige naamwoorden (+ feiten) te arceren. Wel op een vlotte manier, anders kun je net zo goed alsnog direct tijdens het lezen gaan arceren.
Probeer de verschillende manieren uit om te ontdekken wat voor jou het beste werkt.

Tip 6 • Variëren

Tijdens het lezen mag je gerust even schakelen tussen langzaam en snel lezen. Sommige teksten zijn makkelijk genoeg om snel door te lezen. Andere stukken tekst vragen meer aandacht, en daar mag je even wat gas terugnemen.

Jouw leessnelheid hangt namelijk af van meerdere factoren. Denk aan het moment van de dag, de taal, jouw voorkennis of de moeilijkheidsgraad van de materie.

Tip 7 • Prioriteiten stellen

Je hebt vast weleens een boek, rapport of verslag gelezen waar geen doorkomen aan was, zo saai. Grote kans dat je het uiteindelijk niet of nauwelijks hebt gelezen en zo misschien wel belangrijke informatie hebt gemist.

Een boek lees je van voor naar achter, want zo heb je het geleerd. Doe je dat niet, kun je zomaar iets missen. Maar regelmatig zie ik boeken die voor een groot deel uit loze informatie bestaan. Tekst die het verhaal vooral aankleden, zoals cadeaupapier om een cadeautje. En die loze informatie is vaak heel saai en motiveert je dus niet om te lezen. Vaak zijn er maar een paar hoofdstukken die er echt toe doen.

Maar hoe kom je erachter welke hoofdstukken dat zijn?

  • Hoe vind je de kern van het verhaal?
  • Bedenk vooraf wat je nodig hebt. Waarom? Waarvoor? Hoe ga je het gebruiken?
  • Bekijk de inhoudsopgave en geef de relevante hoofdstukken een ‘1’.
  • Geen inhoudsopgave? Blader dan de tekst door en selecteer koppen, tabellen en afbeeldingen.
  • Geef een ‘2’ aan hoofdstukken/tekstgedeelten waar je niet zeker van weet of je ze nodig hebt.
  • Of zet een streep door alle hoofdstukken/tekstgedeelten waarvan je zeker weet dat je ze niet nodig hebt.
  • Of – zoals sommige van onze cursisten doen (!) – scheur die pagina’s lekker uit het boek/ rapport!
  • Vervolgens lees je de hoofdstukken met prioriteit 1. Daarna kijk je of het nog nodig is om de hoofdstukken met prioriteit 2 te lezen.

Durf! Doe!

Het is misschien even wennen, maar DURF informatie over te slaan. Kwestie van DOEN. Gewoon proberen.

Als het jou lukt om de aandacht te richten op wat écht belangrijk is, zal je zien dat het lezen leuker wordt, en dat je ook veel meer kunt lezen.

Tip

Lees eerst – indien aanwezig – de samenvatting. Dit zorgt voor inzicht en overzicht. Tijdens het ‘studerend’ lezen absorbeer je dan veel makkelijker de details.

Tip 8 • Stilte graag!

Als je leest, heb je vaak de neiging om de woorden te ‘horen’. Maar om te kunnen snellezen, moet je de woorden zien.

Hoe dan?

Lees met je lippen stijf op elkaar en je tong tegen je gehemelte. Lukt dat niet? Dan kun je altijd nog proberen de woorden in jezelf net zo snel mee te lezen als Jochem Myjer…

Tip 9 • Houding

Snellezen zie ik vooral als een methode om zakelijke boeken en informatie sneller te verwerken, zodat je meer tijd over hebt om rustig de roman te lezen die al zo lang op je ligt te wachten.

Om die zakelijke informatie sneller te verwerken, is ook een actieve houding belangrijk. Voor mijzelf geldt bijvoorbeeld dat liggend op de bank vakliteratuur lezen voor mij niet werkt. Bij bladzijde 1 vallen mijn ogen dicht en bij bladzijde 2 val ik in slaap.

Om je brein – en jezelf – wakker te houden, is het dan ook belangrijk dat je rechtop zit en het boek iets kantelt, zodat je er recht op kijkt. Zorg daarbij voor een opgeruimde leesplek en voor voldoende licht.

Tip 10 • Zonder je af

Denk eens na, hoe vaak kun jij langer dan 20 minuten ongestoord aan één ding werken? Of je nu thuis, op school of op kantoor bent, dat is hartstikke lastig. Maar je kunt jezelf er wel toe aanzetten.

Hoe?

Ga apart zitten en zet je social media uit, je telefoon op stil. Dwing jezelf nu om 20 minuten onafgebroken aan het werk te gaan, je volledig te concentreren. Je zult er versteld van staan hoeveel je dan kunt verwerken.

Houd na 20 minuten een korte pauze om daarna weer 20 minuten lekker gefocust verder te werken.

Door je leestijd in korte sessies te verdelen, afgewisseld met korte pauzes, laad je je weer op. Toch afdwalende gedachten? Schrijf ze dan in steekwoorden op en breng je aandacht weer terug naar je stof.

We helpen deelnemers om veel sneller te lezen via onze open trainingen, incompany trainingen en interactieve workshops op maat. Er leuk om (met collega’s) te doen en deelnemers zijn altijd erg enthousiast. Vraag hier vrijblijvend de brochure van onze trainingen aan.

Tip 11 • Hoppen

Hoppen is het lezen van meerdere woorden tegelijk. Dit is een van de belangrijkste aspecten van snellezen. Hoppen is goed voor je concentratie en tekstbegrip.

Maar hoe doe je dat?

Probeer zoveel mogelijk woorden horizontaal per regel op te zien, in een keer te lezen en te begrijpen. Hoe breder je blikveld, hoe sneller je kunt lezen. En juist de woordcombinaties zijn betekenisvol voor jouw brein.

Tip 12 • Vertrouwen

Lezen op de ‘automatische piloot’, dat doen we allemaal. Zonder erbij stil te staan. Het probleem is wel dat je daardoor nog weleens iets belangrijk over het hoofd kunt zien.In de tekst staat een fout die veel mensen niet zien

Lees maar eens de zinnetjes over huizen en vogels. Zie jij wat 99,9% van de mensen niet ziet?

Er staat een foutje in. Heb jij het gezien? Zo niet, lees nog maar eens. En nog een keer…

Het duurt misschien even, maar als het goed is, zie je de dubbele ‘de de’ in de tekst rechts, over de vogels. Hoe komt het toch dat je dit foutje in eerste instantie over het hoofd ziet en pas ontdekt na een paar keer lezen? Misschien zelfs pas na mijn hulp…

Knap irritant hè? Zeker als je je bedenkt dat het een kind van zes wel zal opvallen. Wees gerust: het is niet erg dat je er overheen leest. Dat doet namelijk 99,9% van de mensen. We lezen nou eenmaal op de ‘automatische piloot’, zodat we snel iets kunnen lezen en weten waar het over gaat. Dat zijn onze hersenen simpelweg gewend.

Maar waarom ziet een kind van zes dit wel?

Simpelweg omdat kinderen leren lezen door hardop te spreken en een zin in stukjes te ‘hakken’ en te ‘plakken’. Na verloop van tijd gaan we ‘stil’ lezen en schakelen we over naar de ‘automatische piloot’. En dan letten we vooral nog op context en lengte van woorden.

Jouw hersenen zijn zelfs zo getraind dat je woorden kunt lezen waarvan de letters door elkaar zijn gehusseld. Dat gaat goed, zolang de begin- en eindletter van een woord maar op de juiste plek staan. Zoals in het voorbeeld hieronder. Zelfs halve zinnen kun je lezen. Knap toch van je?

het mkaat neit uit in wlkee vgloodre de lttreers in het wrood saatn. Het eigne blkagenerije is dat ertese en de itatsae ltteer op de jstueie paltas saatn. De rset kan een rmomejtle zijn en je knut het tcoh zdnoer porbmleen lzeen. Dat kmot odmat het mnseleijk beirn een worod neit ltteer voor ltteer vrwkeret, maar als een gheeel.

Vrebzwingaekkned, nwietaar?

We knnen zinnn ok lezen zondr alle klnkrs. Ht is ds nt erg om soms een lttr te missen.

Leer in 1 dag snellezen, inclusief garantie!

Er is vast een wereld voor je opengegaan. Maar er is nog veel meer te ontdekken. Daarom bieden wij trainingen aan, waarin we nog breder, dieper én praktischer ingaan op de technieken van het snellezen. Met als doel dat jij optimaal profiteert van alle mogelijkheden die het snellezen jou te bieden heeft! Deelnemers zijn zo enthousiast dat wij zelfs tevredenheidsgarantie durven te geven op onze trainingen. Je betaalt de factuur achteraf en alleen als je tevreden bent.

Lees meer over onze trainingen snellezen en mindmappen

Onze cursussen snellezen

  • Cursus snellezen

    Open training

    9.3
    1 dag max. 10 2 aankomende data

    De open training snellezen wordt gehouden op verschillende locaties door heel Nederland. In kleine groepen van maximaal 10 deelnemers is er volop aandacht en interactie.

  • Cursus snellezen

    Incompany

    9.3
    1 dag max. 10 certificaat

    Wij maken graag een cursus op maat voor jou en je collega's. Je geeft je wensen en ideeën aan en wij zorgen voor een voorstel passend bij jullie branche en behoeften.

  • Cursus snellezen

    Voor de ondernemingsraad

    9.3
    1 dag of dagdeel max. 10 certificaat

    Snellezen helpt je als lid van de ondernemingsraad grote hoeveelheden informatie veel sneller te verwerken. We leren je begrijpend snellezen, zodat je de gelezen informatie ook beter kunt onthouden.

  • Cursus snellezen

    Voor raadsleden

    9.3
    3 uur max. 25 certificaat

    In deze tijd waarin raadsleden veel informatie digitaal aangeleverd krijgen, is snellezen vanaf de iPad een must! In deze training leer je begrijpend snellezen vanaf je beeldscherm/iPad.

  • Cursus snellezen

    Workshop

    9.3
    2 tot 4 uur max. 20 certificaat

    Een workshop snellezen duurt gemiddeld 2 tot 4 uur. Aan de hand van jullie wensen, maken we graag een workshop snellezen op maat. Dit kan ook in de avond of als onderdeel van een teamdag. De boeken die we gebruiken voor de leesoefeningen tijdens de workshop snelezen kunnen we ook laten aansluiten bij actuele onderwerpen zodat het mes aan 2 kanten snijdt.

  • Cursus snellezen

    Open training bij dyslexie

    9.3
    1 dag max. 10 1 aankomende data

    Met snellezen leer je op een andere manier lezen, waardoor dyslexie je minder of niet meer hindert. En zo wordt werken en/of studeren ondanks dyslexie een stuk makkelijker.