Een mailtje, iemand die wat vraagt, afdwalende gedachten. Het lukt je maar niet om je helemaal te focussen op je leerstof. Maar ja, je moet wel die vier hoofdstukken kennen eind van de dag. Tijd voor een lesje opperste concentratie! Beloning: een goed gevoel en je verzet een berg werk!

Tip 1: Zonder je af

Ga apart zitten, zet je telefoon, e-mail en Facebook uit en dwing je zelf om je 20 minuten volledig te concentreren op je studie. Je zult versteld staan hoeveel je dan kunt verwerken. Na 20 minuten houd je even een korte pauze om daarna weer 20 minuten lekker gefocused te werken. Door je studie in korte tijdsblokken te delen afgewisseld met korte pauzes, laad je je weer op. Toch afdwalende gedachten? Schrijf ze dan kort op en breng je aandacht weer terug naar je stof.

Tip 2. Studeer actief

Maak het studeren leuk. Lees niet alleen, maar stel jezelf bijvoorbeeld ook vragen. ‘Begrijp ik het? Waarom is dat zo? Wat vind ik er van?’ Onderstreep belangrijke dingen, maak aantekeningen en een samenvatting. Actief studeren maakt het niet alleen leuker, maar het gaat ook sneller en je onthoudt alles beter.

Tip 3. Stel een deadline

De een komt juist in actie als een deadline gesteld wordt, de ander schiet in de stress. Of je een deadline leuk vindt of niet, het kan je wel degelijk helpen. Maar alleen voor iets dat veel tijd nodig heeft maar wel echt op een bepaald moment af moet zijn.  Door jezelf een realistische deadline te stellen, dwing je jezelf om het onnodige weg te strepen en je met de essentie bezig te houden.

Tip 4. Gebruik een mindmap

Met een mindmap maak je ideeën en concepten visueel. Het helpt je om beter te analyseren, te begrijpen . Door te werken met een mindmap is het ook gemakkelijker om ideeën te bedenken. Wist je dat als je werkt met een mindmap je bijna 70 procent meer onthoudt dan als je woorden ‘gewoon’ opschrijft? En het werkt nog beter als je je mindmap aan iemand anders uitlegt!

Tip 5. Maak het absurd!

Iets wat gewoon is, vergeet je vrij snel. Maar iets wat anders is, bizar, gek of beweegt, onthoud je veel beter.
Simpel voorbeeldje: 9 am en 9 pm. Wat is nu ’s ochtends of ’s middags?
Maar maak je ervan Afschuwelijke Morgen en Prettige Middag, dan zal je zeer waarschijnlijk nooit meer twijfelen tussen am en pm.

Tip 6. Drink voldoende water

Wat heeft water nu met concentratie te maken, zal je denken? Nou, uit onderzoek blijkt dat een vochttekort van 5% zorgt voor een afname van je concentratie van 25%! Dus zet dat flesje water naast je neer als je aan de slag gaat. Het helpt je genoeg te drinken en dus goed te concentreren.
Succes