In de vakantie heb ik met mijn gezin het wetenschapsmuseum ‘NEMO’ in Amsterdam bezocht (aanrader met kinderen!). Daar kwam ik dit overzicht tegen met 10 tips voor een fit brein. Vooral tip 1, 8 en 10 probeer ik nu consequent te gebruiken. Ik ben benieuwd welke tips voor jou werken!

Tip 1: Leer je andere hand gebruiken
Als je rechtshandig bent, gebruik dan je linkerhand voor dagelijkse activiteiten. Begin met je tanden te poetsen met je linkerhand en oefen tot je het perfect kunt. Maak het jezelf daarna steeds moeilijker met andere opdrachten. Deze oefening dwingt je hersenen te handelen in een nieuwe, uitdagende leersituatie. Miljoenen neuronen worden getraind om de nieuwe trucjes te leren. Zelf heb ik een tweede muis voor mijn andere hand op mijn computer aangesloten.Tip 2: Eet gezond
Vermijd suiker en verzadigde vetten en eet veel fruit en groente die rijk zijn aan foliumzuur (spinazie, sla, doperwten) en omega-3 vetzuur (walnoten, zalm, makreel). Er is een verband tussen dit soort voedsel en een betere hersenfunctie en een gezond brein.Tip 3: Blijf een leven lang leren
“Use it or lose it”, zeggen de Engelsen en dan bedoelen ze gebruik je hersenen, anders gaan ze achteruit. Net als spieren heeft het brein oefening nodig om goed te blijven werken. Blijf je levenlang nieuwe dingen leren. Zo ontwikkelen zich steeds nieuwe verbindingen en blijft je geest scherp.

Tip 4: Onderhoud sociale contacten
Wij zijn sociale wezens die contact nodig hebben met andere mensen. Mensen met hechte vriendschapsbanden gaan mentaal minder snel achteruit en leven actiever met minder pijn en lichamelijke beperkingen. Een actief leven en een uitgebreide vriendenkring houden de achteruitgang van je brein door het ouder worden tegen.

Tip 5: Wees stress de baas
Langdurig een hoog niveau van stresshormonen in de hersenen geeft beschadiging aan de zenuwcellen. Het vermindert het geheugen en veroorzaakt veranderingen in het brein die aanleiding kunnen geven tot depressiviteit. Uit onderzoek blijkt dat ontspanningstechnieken en meditatie het aanmaken van nieuwe verbindingen in de hersenen stimuleren, met betere prestaties als resultaat. Erken verder dat je niet alles onder controle kunt hebben. Zie de dingen in perspectief en als een uitdaging, niet als een bedreiging.

Tip 6: Doe breinspelletjes
Kruiswoordpuzzels, sudoku’s, Scrabble, kaartspellen en strategische spellen, zoals schaken of dammen, verbeteren en verscherpen de prestaties van het brein.

Tip 7: Leer een muziekinstrument bespelen Muziek studeren traint je hersenen. Met muzieklessen oefen je verschillende capaciteiten, zoals fijne vingerbewegingen, het herkennen van toon en ritme en het vertalen van muzieknoten naar vingerbewegingen. Kinderen die muzieklessen hebben gehad scoren duidelijk beter in een test voor ruimtelijk inzicht dan kinderen die computerlessen hebben gehad.

Tip 8: Beweeg
Regelmatig bewegen bevordert de concentratie. Het zorgt dat de grijze stof in de hersenen wordt afgebroken en verhoogt het niveau van chemische stoffen in de hersenen die de groei van nieuwe zenuwcellen stimuleren. Onderzoek heeft een verband aangetoond tussen lichamelijke oefening en gezonde hersenen op latere leeftijd.

Tip 9: Slaap goed
Slapen is heel belangrijk voor het verwerken van informatie en het vastleggen van herinneringen in de hersenen. Het is ook belangrijk voor het goed functioneren van het immuunsysteem. Baby’s hebben gewoonlijk 16 uur per dag nodig, terwijl tieners gemiddeld 9 uur slapen. Voor de meeste volwassenen schijnt 7 tot 8 uur slaap per nacht het beste te zijn, maar sommigen hebben genoeg aan slechts 5 uur, terwijl anderen wel 10 uur nodig hebben.

Tip 10: Lach
Lachen verhoogt de activiteit in het ‘beloningsgebied’ van de hersenen, dat ook reageert op drugs, geleidelijk gewin en aantrekkelijke gezichten. Onderzoek suggereert dat grappige video’s, films en stand-upcomedy pijn en negatieve stress kunnen tegengaan en de weerstand van de hersenen tegen infecties versterken.

Succes!